Tijdens het maandtheater hebben alle leerlingen uit de onderbouw weer mooie optredens verzorgd. Kijk hieronder naar het filmpje van de prachtige ochtend! Net als afgelopen jaar zijn ook dit schooljaar weer de ateliers georganiseerd. In onze visie staat beschreven dat we het belangrijk vinden dat we kinderen bewust willen maken van hun eigen talenten en dat ze de kans krijgen zich hierin te ontwikkelen. Alle kinderen uit de groepen 3 t/m 8 hebben zich kunnen inschrijven voor een workshop die hen interessant leek. Vragen die centraal stonden bij het maken van een keuze waren: Waar ben ik goed in? Waar zou ik me in willen ontwikkelen? Waar ben ik nieuwsgierig naar? Met behulp van een bijdrage van de SOM (Stichting Ouderbijdragen LMS) hebben wij, naast de workshops die door de leerkrachten worden verzorgd, een aantal externe deskundigen in kunnen huren. Workshops die onder andere worden aangeboden zijn: fotografie, dans, vliegers maken, zwaartekracht proeven, blokfuit, yoga, breien, koken en freerunnen. Kortom, voor ieder kind wat wils! De kleutergroepen hebben danslessen gevolgd in deze periode. In de bibliotheek hebben de leerlingen van de groepen 3-4 kennisgemaakt met het prentenboek ´De Stip´ van P.H.Reynolds. Hierin speelt Floor de hoofdrol. Ze denkt dat ze niet kan tekenen, maar als de juf haar leert beginnen met een stip, merkt ze dat ze veel meer kan.
De leerlingen hebben na het verhaal informatie gekregen over de schildertechniek pointillisme en zelf een opdracht gemaakt met stippen. Vriendschap, wat een prachtig thema voor een tweetal weken kinderboeken en gedichten voor het voetlicht brengen! De opening met twee beroemde vrienden Buurman en Buurman was direct al midden in de roos. Echte vriendschap kan wel tegen een stootje. In alle klassen leefde het thema en werden er volop gesprekken gehouden, dramalessen gegeven en werkstukken gemaakt.
Op vrijdag 12 oktober heeft een ieder dat van en met elkaar kunnen bekijken. Wat ontzettend leuk dat u als ouders ook de moeite had genomen naar school te komen en te bewonderen. Het hoogtepunt, en terug van weggeweest, was natuurlijk de gedichtenwedstrijd. Met geweldige voorrondes in de klassen met een heuse kinderjury, was de spanning te snijden op donderdagmiddag 11 oktober in de gymzaal aan de Leemkuil. Een driekoppige jury zat klaar achter de jurytafel. De dames Mieke Wolters, Sil Wijnvoort en Laura Willems, (Een oud-collega en goede vriendin van juf Nienke, een bibliothecaresse van de Larense bieb en onze duizendpoot en klassen assistent) hadden de moeilijke taak om zowel uit de onderbouw als uit de bovenbouw de beste dichters van 2018 te kiezen. En dat is gelukt: Uit de groep van juf Marian is dat Pepijn geworden en de meiden Puck en Tara uit de klas van Gerda en Kim verrasten met een gedicht in dialoog. Een terechte winnaar! We kijken terug op een heerlijke kinderboekenweek en we zeggen: Ajetoo, niks meer aan doen! Tjonge wat een productie... de kelder van de kuil is een ware werkplaats geworden voor vliegtuigbouwers. Er hangen honderden vliegtuigjes in allerlei stadia van voltooiing.
Eerst moet er een frame gemaakt worden wat stevig is en licht. Dat doen we met echt natuurriet. er ontstaan kleine Cesna vliegtuigjes, straaljagers, spaceshuttles en airliners... Daarna moet het moeilijkste nog gebeuren, het beplakken van de frames met vliegerpapier en houtlijm. Dat moet heel precies gebeuren en daarna krijgt het vliegtuig vorm. Echt vliegen kunnen ze niet, want dan moet je eerst nog even een studie vliegtuigbouw volgen op de universiteit... Maar je kunt ze aan een dun draadje ophangen in je kamer zodat het net líjkt of hij vliegt... Sinds dit schooljaar werken we met een nieuwe methode voor wereldoriëntatie: Naut Meander en Brandaan. De projecten waaraan de kinderen werken starten met enkele lessen informatie verwerven. Vervolgens maken ze binnen het projectthema een keuze voor een onderzoekje. Dit groepje formuleert een onderzoeksvraag, zoekt achtergrondinformatie, formuleert een hypothese, gaat op onderzoek uit en trekt uiteindelijk een conclusie. Ieder groepje deelt de gevonden resultaten met de rest van de klas. Deze week is de eerste onderzoeksronde in groep 5/6 gestart. Veel kinderen gingen naar buiten op zoek naar kleine diertjes op de grond, onder de grond, onder stenen of bladeren, in bomen, enzovoort. Geweldig om te zien hoeveel enthousiasme het meebrengt!
In alle groepen wordt er in de aankomende weken een informatieavond gehouden. Hieronder is te zien wanneer.
ma 10 september groep 5-6 van 19.00u tot 20.00u groep 7-8 van 20.00u tot 21.00u di 18 september groep 1-2 van 19.00u tot 20.00u groep 3-4 van 20.00u tot 21.00u Buiten tekenen. Een oud ambacht. Wij doen het met de kinderen op de Larense Montessorischool. En D. uit groep 8, die deze tekening maakte, wil later architect worden.... doen!
Het schooljaar is weer begonnen! Na een opening in de kuil, met als afsluiting het Montessori-lied, zijn alle leerlingen naar hun (nieuwe) groep gegaan. De groepen 3, 5 en 7 zijn 'ingesprongen' en daarna heeft iedereen kennis met elkaar gemaakt. Fijn schooljaar allemaal!
Ieder jaar incasseert de Stichting Ouderbijdragen LMS (SOM) de vrijwillige ouderbijdragen en verantwoordt zij de uitgaven. In onderstaand filmpje wordt als toevoeging aan die verantwoording verbeeld waar het SOM budget zoal aan wordt besteed. Sinds deze week is ons insectenproject klaar: Insecten kunnen lastig zijn, maar ook heel mooi en onmisbaar in de natuur. Omdat het niet goed gaat met ze vestigen we met ons kunstproject daar aandacht op. We maakten prachtige linoleumsnedes in twee kleuren van insecten. Binnenkort hangen we de mooiste insecten overal in de school op. En de kinderen komen thuis met mooie afdrukken. Ouders: koop een lijstje A4 (v.a. 1,50 bij een goedkope winkel) en lijst hem in! Dan heb je echte kunst aan de muur, en heb je daar nog jaren lang plezier van.
Op vrijdag 25 mei hebben we ons schoolreisje gehad met de groepen 1 en 2. We gaan wandelen naar de hei.
We zijn met allemaal Pippi's, meneer Nilsons en piraten. Op de hei zijn er verschillende posten waar de kinderen spelletjes kunnen doen. De ouders spelen hun rol weer fantastisch en de kinderen genieten volop van alle spelen. Daarna terug naar school om de ochtend af te sluiten met een ijsje. We kijken terug op een geslaagd schoolreisje. Het atelier zijn een paar workshops waar de kinderen uit mogen kiezen. Het atelier is bedoeld voor kinderen uit de groepen 3 tot en met 8. De groepen 3 en 4 doen hun workshop op woensdag en de groepen 5 tot en met 8 op vrijdag.
Er zijn verschillende workshops zoals bijvoorbeeld: Kickboksen, koken, microbits en schilderen. De kinderen kregen een briefje waar ze hun top drie op moesten schrijven. Uit die top drie zijn de kinderen ingedeeld. Niet iedereen kon in zijn nummer een, maar wel uit een van de top drie. De kinderen hebben altijd een uur om hun workshops te doen op het eind van de middag op vrijdag. Dit doen we vier keer. Sommige workshops worden georganiseerd door de juffen en meesters, maar sommige (zoals bijvoorbeeld schaken) worden gegeven door een professionele leraar. Ook ouders helpen soms mee met de activiteiten. Dit is de tweede keer dat we dit houden. Elke keer dat we dit houden moet je een andere workshop kiezen voor de diversiteit. Geschreven door Lotte (groep 8) en Mechteld (groep 7) Het schoolreisje van de groepen 3/4 ging naar de Linnaeushof, de grootste speeltuin van Europa! Op deze zonnige dag hebben de kinderen ontzettend genoten van de leuke en uitdagende speelsituaties en is natuurlijk ook in het watergedeelte veel plezier beleefd. Een geslaagde dag! De jaarlijkse sportdag was weer een groot succes! Mede dankzij alle hulpouders hebben we er samen met de kinderen weer een mooie dag van kunnen maken. Dank daarvoor! Hardlopen, hockeyen, voetbal, tennissen en nog vele andere sporten zijn beoefend en dat allemaal in gemengde groepen (3-8 door elkaar). De samenwerking en de gedeelde verantwoordelijkheid (een belangrijk onderdeel uit de visie van onze Montessorischool) was prachtig om te zien. Vrijdag 13 en vrijdag 20 april zijn de groepen 3/4 naar het spookbos geweest. De kinderen mochten in het bos zoeken naar bodemdieren om ze vervolgens goed te onderzoeken met o.a. een microscoop. Vandaag was de bovenbouw weer aan een de beurt voor een maandtheater. De kinderen trakteerden elkaar op dansjes, toneelstukjes en een pianoconcertje. Prachtig allemaal. En heel goed gepresenteerd door Mazarine en Fons! Enkele weken geleden hebben wij in alle groepen gewerkt aan het thema WNF. Voor dit goede doel hebben we op onze Montessorischool een sponorloop georganiseerd. Vrijdag was het zo ver om het bedrag bekend te maken.
De leerlingen hebben samen 8184,45 EURO!!!! opgehaald. Wauw! De brandweer was op bezoek. Dat was bijzonder. Hij heeft vertelt hoe de leerlingen 1-1-2 moeten bellen, veilig een huis uit kunnen vluchten als er brand is, wat je moet doen als je kleding in de brand staat en hoe vuur ontstaat. Natuurlijk konden de leerlingen alles vragen wat zij wilden weten.
Vandaag zijn de kinderen van de groepen 3/4 naar de bibliotheek geweest. Het bezoek stond in het teken van dichten en rijmen. In groepjes hebben ze leesspelletjes gedaan en tot slot zelfstandig een gedicht gemaakt.
Wat is er nou leuker dan zelf op onderzoek uitgaan? Ontdekken hoe iets in elkaar zit. Iets bedenken, zelf maken, testen en verbeteren. Dit is de basis van onderzoekend en ontwerpend leren oftewel OOL. Een manier van werken die heel goed past bij de visie van de LMS. We passen dit al veelvuldig toe in onze verrijkingsklas. We zien betrokken en enthousiaste leerlingen en daarom willen we ook in de rest van de school aan de slag met OOL. Dat gaat niet van de een op de andere dag, maar langzaam aan ontstaan er mooie initiatieven.
Bijvoorbeeld in de groepen 7 & 8. Hieronder een aantal foto's van ons onderzoek dat we verbonden hebben aan het klimaatproject. Leerlingen bedenken zelf een vraag bedenken, doen een proef, en trekken conclusies. Dat doen ze met veel betrokkenheid en plezier. Ze leren samenwerken, vooruit denken en plannen, en zelfs al een klein beetje denken volgens de empirische cyclus. Het is erg leuk om 's ochtends binnen te lopen en dan overal kleine plantjes en kaartjes te zien! Leerlingen leggen alles goed vast, houden een logboek bij, maken foto's van de vorderingen. Straks mogen ze hun eindproduct presenteren. Dat kan van alles zijn: een filmpje, een muurkrant, een presentatie, een artikel, noem maar op. Alle kinderen van groep 3tm8 tekenen elkaar. Ze moeten de basisprincipes leren van de verhoudinden van een gezicht. Als je wilt dat het lijkt is dat het allerallermoeilijkst van alle tekenlessen van de wereld. Daarom moet je natuurlijk ook de haarkleur de oogkleur, de vorm van de mond en de haren helemaal perfect tekenen... soms is het gelukt:
In de groepen 3/4 en 1/2 is er een kip in de klas geweest. De kinderen hebben geleerd hoe een kuikentje ontstaat en groeit in een ei en mochten een kip aaien. Na afloop hebben we 'broed eieren' gekregen in een broedmachine en waren er tijdens het Paasontbijt échte kuikentjes!
|