dat kinderen met plezier naar school gaan en er veel leren
dat kinderen zelf keuzes (leren) maken
dat er genoeg aandacht is voor kinderen die moeite hebben met leren of er juist heel goed in zijn
dat kinderen zoveel mogelijk leren zelfstandig te werken op hun eigen tempo en op hun eigen niveau
dat er geregeld contact is met de ouders
dat er veel aandacht is voor sociale en creatieve vorming
dat wij open blijven staan voor vernieuwingen
De LMS is een moderne basisschool in Laren, voor montessorionderwijs. Dat houdt in dat we de uitgangspunten van het denken van Maria Montessori combineren met de eisen die aan een basisschool in deze tijd worden gesteld. Dit vraagt om zorgvuldige keuzes waarbij de zorg voor de kinderen en de kwaliteit van ons onderwijs, zoals omschreven in onze visie, leidend zijn.
Het gebouw De LMS is gehuisvest in een prachtig gebouw met de oudste vleugel daterend uit 1924. De basisschool bestaat uit tien lokalen met een speelzaal. De bouw is uitgevoerd in een traditioneel gebouwde laagbouw, bestaande uit vier vleugels. Het oudste gedeelte is in 2006 tot gemeentelijk monument uitgeroepen. In de loop van de daarop volgende decennia zijn de overige vleugels gerealiseerd. Grenzend aan de middenvleugel ligt ingeklemd tussen de twee oudste vleugels ons unieke openlucht amfitheater. Dit amfitheater is nog niet zo lang geleden geheel vernieuwd.
De LMS is door zijn ligging en bouw een bevoorrechte school. Je kunt eigenlijk altijd met de klas naar buiten. Bijna elk lokaal heeft een terras waarop les kan worden gegeven of waar kinderen zelfstandig kunnen werken, in een aantal gevallen is dit terras overdekt. Wij beschikken over vier pleinen, zodat kinderen rustig met leeftijdsgenoten kunnen spelen. Er staan veel hoge bomen en is er uitgebreid gelegenheid tot spelen in de tuin. Dat kinderen niet altijd met schone kleren naar huis gaan, nemen wij en de ouders graag op de koop toe!
Schoolcultuur De betrokkenheid van ouders bij een aantal onderwijsondersteunende activiteiten op onze basisschool is gelukkig heel groot. Ouders assisteren bij zaken die uiteenlopen van schooltuin-, lees- of documentatieouder tot deelname aan allerlei projecten en excursies. De LMS is een school met een rijk erfgoed en een volstrekt eigen cultuur. Dat vindt u op verschillende momenten overal in de school terug. Zo zijn er net als in het verleden tuin- en kookouders actief om de kinderen het groeiproces van de natuur tot en met de verwerking op tafel bij te brengen. In onze prachtige kinderkeuken zijn bijna dagelijks moeders of vaders te vinden die samen met kinderen van groep 1 t/m 8 de heerlijkste gerechten bereiden. De extra lessen in bewegingsonderwijs en dramatische expressie en het Larense Montessori Schoolorkest zijn ook aansprekende voorbeelden.
Het absolute culturele hoogtepunt van het schooljaar is het "Zomerfeest" in De Kuil, het openlucht amfitheater van onze school. Een theatervoorstelling in de buitenlucht waaraan alle leerlingen in groepsverband een eigen bijdrage leveren voor ouders, grootouders en oud-leerlingen. En natuurlijk zingen wij dan met zijn allen ons eigen Zomerfeestlied en het Montessorilied. En zo is er nog veel meer dat de LMS tot een volstrekt unieke basisschool maakt.
Visie Vaak spreken de kinderen van de Larense Montessorischool, hun ouders en teamleden vol trots over onze school. Samen maken zij de LMS en de cultuur die haar uniek maakt. Hieronder geven we woorden aan die cultuur, teneinde duidelijk te maken waar de LMS voor staat en waar we naar op weg zijn.
Moderne montessorischool - De LMS is een moderne montessorischool. We gaan uit van de kernwaarden die in dit document staan. We realiseren ons dat de samenleving waar de school deel van uitmaakt dynamisch is. Net als de inzichten over kwalitatief hoogstaand onderwijs. We volgen onderwijskundige ontwikkelingen op de voet en zijn daardoor continu in beweging. - Wij geven onderwijs vanuit het gedachtegoed van Maria Montessori in combinatie met hedendaagse kennis en inzichten. Dit doen we in een voorbereide omgeving met reguliere lesmethodes en Montessori materiaal. - We werken doelgericht aan de hand van ontwikkelingslijnen. Het moment waarop een kind een gevoelige periode bereikt, stellen we vast aan de hand van observaties en toetsen. We hebben respect voor de verschillende manieren om tot een doel te komen. Hiervoor stelt de school de kaders waarbinnen dat proces plaatsvindt. - Op pedagogisch en didactisch gebied zien wij de talenten en ontwikkelpunten van ieder kind. We laten het kind reflecteren op proces en product. We leren ze mede verantwoordelijk te zijn voor de eigen ontwikkeling. We geven het kind de ruimte om die verantwoordelijkheid te nemen en naar zelfstandigheid toe te werken: “Leer het mij zelf te doen.” Dit doen we ook door in gesprek te gaan met de kinderen. - ICT speelt een steeds grotere rol in het leven van kinderen. Ook op school maken we gebruikt van diverse digitale hulpmiddelen. We vinden het belangrijk dat kinderen zo snel mogelijk mediawijs zijn, zodat zij goed en veilig met dergelijke middelen kunnen werken.
Samenwerken, leren en elkaar ondersteunen - Wij hebben veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. De kinderen werken middels verschillende werkvormen regelmatig samen in de eigen groep. Zij werken groepsoverstijgend samen tijdens schoolbrede projecten. - Het team ontwikkelt zich onder meer tijdens studiedagen. Zij leren ook van elkaar, tijdens collegiale consultaties en overlegmomenten. Daarnaast volgen individuele personeelsleden cursussen en opleidingen die aansluiten bij de ontwikkelingen op school. - Ieder mens is anders en mag trots zijn op zichzelf. We vinden het belangrijk dat iedereen op de LMS zich daar bewust van is en er naar streeft kwaliteiten te vergroten, ontwikkelpunten te verbeteren en elkaar daarbij te ondersteunen. Dat betekent dat we feedback vragen, geven en ontvangen, elkaar helpen en hogerop brengen, open communiceren en ten slotte positief staan tegenover elkaars verschillende meningen, gevoelens en gedrag. Dit komt terug in onze dagelijkse omgang met elkaar en specifiek in de Kanjertrainingen die we met een filosofische insteek gebruiken.
Gedeelde verantwoordelijkheid - De kerntaak van het team van de LMS is het begeleiden van kinderen in hun ontwikkeling. We hebben regelmatig contactmomenten waarop we met de ouders spreken over hun kind. - Op de LMS hechten we veel waarde aan gedeelde verantwoordelijkheid voor elkaar, de omgeving en het leerproces. Door voorbeeldgedrag en het bespreken van die verantwoordelijkheden stimuleren we bij de kinderen een actieve houding ten opzichte van deze thema’s. Naarmate de kinderen ouder worden, maken we de keuzes meer in samenspraak met het kind. - Ouderparticipatie hoort bij de LMS. We zien dat terug in de deelname van ouders in Medezeggenschapsraad, bij tevredenheidspeilingen en de organisatie van festiviteiten en andere schoolse activiteiten. - Ook ouderbetrokkenheid neemt een belangrijke plaats in. Het team van de LMS werkt samen met ouders aan de ontwikkeling van kinderen, ieder vanuit de eigen rol.
Talentontwikkeling - We bieden de kernvakken op verschillende niveaus aan, zodat het aansluit bij de ontwikkeling van ieder kind. In elke groep is er materiaal aanwezig waarmee de leerstof herhaald en verdiept kan worden. We bieden verrijkingswerk aan waarbij nieuwsgierigheid, eigen verantwoordelijkheid en procesdoelen centraal staan. - We maken de kinderen bewust van hun eigen talenten en bieden ruimte om daarin te ontwikkelen. Daarbij enthousiasmeren we de kinderen om in het kader van kosmisch onderwijs het onbekende te gaan onderzoeken. Zo ontwikkelen we een studiehouding die zich kenmerkt door probleemoplossend vermogen, eigen initiatief en kritisch denken. Dat gebeurt onder andere tijdens culturele projecten die diverse ontwikkelgebieden beslaan. Kinderen presenteren met regelmaat eigen werk aan elkaar. Daarnaast nemen de kinderen deel aan activiteiten in het kader van Culturele en Kunstzinnige Vorming, die een belangrijke plaats in ons curriculum hebben. - Het team van de LMS bestaat uit professionals met een diversiteit aan kennis, ervaringen, kwaliteiten en ambities. Teamleden weten onderling wie welke competenties heeft. Dat overzicht stelt hen in staat gericht ondersteuning te vragen en te geven. Ook bij het verdelen van taken wordt daar rekening mee gehouden. Kennis en ervaringen nemen iedere dag toe. Wezenlijke informatie delen we met elkaar en borgen we zodat het toegankelijk blijft.
Klik hier om te bewerken.
Vensters voor verantwoording
Vensters helpt schoolbesturen en hun scholen om transparant te zijn en verantwoording af te leggen over hun onderwijs. Net als andere maatschappelijke organisaties die een publiek belang dienen, horen scholen transparant te zijn over hun beleid, uitgaven en prestaties. Vensters biedt inzicht in resultaten waarmee het verhaal van de school verteld kan worden binnen de school en aan externe stakeholders. Via deze link komt u bij Vensters.