Nadat de kinderen uit de groep 1/2 vorige week een atelierles hebben gehad, startte deze week een nieuwe serie atelierlessen voor de kinderen uit de groepen 3 t/m 8. Vooraf kon ieder kind zelf aangeven voor welk atelier het een voorkeur had. Er was keuze genoeg: schminken, viool spelen, voetballen, koken, toneel, 3D tekenen, schaken, enzovoort. De atelier lessen zijn mogelijk door een financiële bijdrage van de SOM. Nadat één kleuterklas al eerder naar het Singer museum was geweest, zijn vandaag de andere twee groepen ook gegaan. Zij bezochten de expositie 'Spiegel van de ziel'. De medewerkers van het museum hadden een programma samengesteld dat heel goed aansloot bij de kinderen. De kleuters genoten ervan, mede omdat ze zelf ook bij verschillende schilderijen actief aan de slag gingen. Kunstenaar Hans van Deuren was in de groepen 3,4 om te vertellen over het kunstwerk wat in het hertenkamp van Laren komt te staan. Een onderdeel van het verhaal achter het kunstwerk is het verhaal van de Lange Heul, de reus die met een zak zand over de hei liep....
Eind mei komt er een onthulling van het kunstwerk in het Brinkhuis . Afgelopen vrijdag had de LMS een succesvolle afsluiting van het Bomassa project. In de ochtend liepen de kinderen een sponsorloop, de kleuters deden een rondje van 120 meter op het schoolplein en de groepen 3 t/m 8 renden heel enthousiast een blokje om de school van 300 meter. De spirit zat er goed in en er werden veel rondjes gelopen.
Daarna werd de gehele school omgetoverd tot een markt: er waren kraampjes met zelfgemaakte hapjes en drankjes, er werden gedoneerde kinderboeken verkocht en de kunststukjes die door de kinderen gemaakt waren tijdens de atelierlessen werden te koop aangeboden. Voor ieder zat er wel wat bij. De opbrengsten gaan in zijn geheel naar Bomassa (een dorp in Afrika met banden met de LMS) waar er ondermeer schoolspullen van worden gekocht. Om hoeveel geld het gaat wordt nog bekend gemaakt... Onlangs was er weer maandtheater voor de onderbouw. Het was een gezellige boel met natuurlijk veel liedjes en toneelspel. Hier enkele foto's....
Vanavond zijn alle kinderen van de Larense Montessorischool op school gekomen voor het kerstdiner. Alle kinderen zagen er prachtig uit; glitterjurken, colbertjasjes, kersttruien, vlinderdasjes, glittergel en in de hogere klassen hoge hakken en af en toe ook wat make-up. De kinderen brachten veel lekkere gerechten mee. Tijdens het kerstdiner traden kinderen op, werd er gezongen en gedanst, luisterden de kinderen naar verhalen, enzovoort. Veel ouders kozen er voor om ook op school te blijven, op het schoolplein weliswaar. Daar verzorgden de 'Vrienden van de LMS' een gezellig samenzijn. Vandaag was het zo ver; 5 december en Sinterklaas bracht ook een bezoek aan de Larense Montessorischool. Hij had meer dan dertig pieten meegenomen! Na een vrolijk ontvangst en de traditionele pietendans startte de goedheiligman alle groepen. Kinderen hadden dansjes en liedjes voorbereid en menigeen maakte van de gelegenheid gebruik om Sint een tekening te geven of hem een vraag te stellen. Het was een groot feest! De afgelopen week zijn op verschillende dagen de drie groepen 1/2 naar Kasteel Groeneveld geweest. De kinderen kregen daar activiteiten in een circuitvorm aangeboden. Het thema was 'Fabeltjeskrant' De kleuters hadden in de klas al verschillende malen naar de uitzendingen gekeken. Bij Groeneveld was het daarom een feest der herkenning. Zij konden er zelfs met meneer De Uil knuffelen! Dank aan alle ouders die de kinderen tijdens dit uitstapje hebben begeleid! De afgelopen weken hebben de kinderen op de Larense Montessorischool weer deelgenomen aan Atelierlessen. Vooraf kon ieder kind zijn/haar eigen voorkeur aangeven. Er was volop keuze, zoals schminken, schaken, voetbal, yoga, glas schilderen, handwerken, glitterbal maken, toneel, gipsen, fotograferen, judo, koken en 3D tekenen. De kinderen genoten met volle teugen. De foto's getuigen daarvan. Een deel van de lessen werd gegeven door externe professionals. Dit was mogelijk door een bijdrage van de SOM (Stichting Ouderbijdrage Montessori). Na het welles-nietes gekonkel van de bonden, besloten wij, de LMS, gewoon open te gaan. De meeste collega's onderschrijven wel degelijk de eisen van de bonden, maar de manier waarop het in het weekend van 2,3 november ging, genoot zeker geen schoonheidsprijs. Dus: we waren open, maar we lieten wel van ons horen:
De afgelopen weken hadden we op de Larense Montessorischool een project waaraan alle groepen deelnamen. Het thema was verkeer. In alle groepen is er aandacht aan besteed, bijvoorbeeld door lessen over de geschiedenis van het vervoer, vervoersmogelijkheden, het milieu en vervoer in de toekomst. Bij die lessen hebben de kinderen ook veel verwerkingen gemaakt. Vanochtend konden ouders naar alle resultaten komen kijken. Zij werden rondgeleid door hun eigen kind. De opkomst was geweldig.
Vandaag hebben de kinderen uit de onderbouw in het kader van de kinderboekenweek en het bijpassende project een interactieve theatervoorstelling gezien over vervoer. Aan de hand van de ideeën van de kinderen speelden de theatergroep een toneelstuk. Ook bij het toneelspelen werden kinderen betrokken. De kinderen deden fantastisch mee en genoten met volle teugen.
In het kader van de kinderboekenweek is groep 7-8 bezig geweest met het pitchen van een boek. Dit sloeg echt aan! De kinderen waren heel enthousiast en gemotiveerd om hun gelezen boek zo goed mogelijk over de bühne te krijgen.
Kampbrief van een leerling aan een andere leerling...
Op dinsdagavond moest ik al mijn spullen bij elkaar zoeken en in de koffer proppen. Bij mij is het altijd zo dat er overal in het huis dingen van mij liggen, maar als ik dan iets nodig heb is het nergens te vinden. Nou dat was nu weer zo ik zocht de hele tijd naar een trui die ik van mijn moeder perse mee moest nemen. Laat in de avond kwam mijn vader thuis, ik was nog wakker om alles in te pakken zoals ik al zei. Ik vroeg mijn vader om het luchtbed en de slaapzak te pakken, en omdat hij wist dat een van de twee luchtbedden van ons lek was hadden we ze allebei opgeblazen om de volgende morgen te kijken welke plat was. Nou de volgenden morgen stopte ik dus het luchtbed dat nog goed was in mijn tas. Mijn vader had speciaal voor de lunch een omelet gebakken (ik hou van omelet) en voor tien uurtje kreeg ik een cupcake mee die ik zelf had gebakken. Toen ging ik naar school om 8:15 uur omdat mijn zusje wel gewoon om 8:30 uur in de klas moest zijn en wij om 9:00 uur. Mijn vader wenste mij een leuk kamp en ging weg. wij stapten allemaal op de fiets en alle klassen kwamen ons uitzwaaien. Nu was ons kamp echt begonnen! Toen we aankwamen gingen we metteen allemaal naar binnen om een leuke plek te zoeken om te slapen. Uiteindelijk sliep ik op de kamer met: Linde, Lisa, Frederique, Gwen, Tessa, Dominique, andere Dominique, Keetie, Evelien, Nienke en Ik. Allemaal groep 8, van al deze kinderen was Nienke mijn beste vriendin. Dat komt denk ik door turnen en onze ouders kennen elkaar goed van vroeger. Nadat we allemaal onze spullen hadden klaargemaakt gingen we naar buiten om te spelen. Nienke en ik gingen het bos verkennen en we hadden al snel een plekje gevonden voor ons daar hebben we een paar dingen veranderd en toen was het een top hut! Die avond gingen we om het kampvuur zitten en juf Kim ging een spookverhaal vertellen, ik hou heel erg van spookverhalen en dit verhaal was echt superleuk. We hebben toen ook nog levend stratego gespeelt, ik vind dat echt superleuk. De volgende morgen gingen de juffen vlechten maken in ons haar, we moesten bij het ontbijt ons eten klaar maken want we gingen middageten in de dierentuin. In de dierentuin kregen we een speurtocht en ik ging met Nienke samen de speurtocht zien, omdat iedereen dezelfde speurtocht had en we op hetzelfde moment begonnen liepen we eigenlijk met de halve klas. Ik vond zelf de apen het leukst ik vind het zo cool hoe ze van tak naar tak springen en hoe ze bewegen. I love monkey´s! Die avond hadden we bonte avond en ik was best nerveus want ik moest een optreden doen. Samen met Olivia en Nienke hadden wij de naam NPO 3 (Nienke, Paulien en Olivia en we zijn dus met zijn drie snappie?). Wij waren als vierde van de vijf en toen we op moesten was ik bang dat alles mis ging. Gelukkig had ik al eerder aan juf Kim gevraagd of we op het zand mochten in plaats van op de stenen, anders had ik echt niet gedurft. Toen we begonnen was alle spanning weg het ging allemaal hoe we het geoefend hadden. Toen we klaar waren was er een groot applaus. Na de bonte avond gingen we het dierengeluidenspel spelen, dat was een beetje saai. ons groepje mocht als eerste weg en dus hadden wij ook als eerste een dier gevonden want meteen toen we gingen lopen werden we nat gemaakt we keken omhoog en daar in de boom zat de vader van Sebastiaan. Hij zette een krul bij het woord spugende lama en zo gingen we door, de rest zat gewoon in een hut of achter een struik. Toen we klaar waren gingen we terug naar de kuil en daar kwam iedereen bij elkaar. Juf Kim vertelde nog een horrorverhaal voor de kinderen die dat wilden, en ik bleef dus ook in de kuil zitten want ik hou van horrorverhalen. Dit verhaal vond ik eigenlijk super saai, het was eigenlijk gewoon een normaal verhaal. En toen ging ik weer naar bed. De volgende ochtend gingen we weg. Zo was het kamp dus voor mij, heel erg leuk! Woensdag 2 oktober gingen alle kleuters per bus naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het was een hele belevenis. Kinderen hebben in allerlei treinwagons gezeten: oude/nieuwe/mooie/aparte... Sommige kinderen hebben een ritje gemaakt met de spannende 'Stalen monsters' We hebben allemaal iets geleerd over treinen. Het was een topdag.
Maandag 23 september j.l. zijn we schoolbreed met het thema 'vervoer' begonnen. Dit als aanloop naar de kinderboekenweek dat als thema 'reis mee' heeft. In de verschillende klassen is er al het één en ander te zien. Alle klassen zullen in de aankomende weken het spoorwegmuseum bezoeken, dit wordt mede door de SOM mogelijk gemaakt.
Tijdens de CKV lessen van Koos zijn de kinderen bezig geweest het 'etsen' onder de knie te krijgen. Iets wat Rembrandt ook al deed! De kinderen hebben eerst tekeningen rond de school gemaakt. Die worden met een etsnaald overgetrokken op een etsplaat. De krassen die ontstaan worden ingewreven met inkt, daarna persen we met een ertspers de inkt van de plaat op papier. Kleine kunstwerkjes zijn het resultaat!
Tijdens het zomerfeest van 28 juni j.l. is het nieuwe logo van de Larense Montessori School onthuld door directrice Irene Jansen, bijgestaan door een oudste en een jongste leerling. Onze CKV docent Koos Koopmans ontwierp het logo met de windvaan, die staat voor het richting geven aan je leven.
We gingen met onze klas (groep 3, 4) naar het Spookbos in de auto. Er stond een mevrouw, Anouska. Zij gaf ons les. We gingen naar binnen in een leslokaal. We kregen een soort kleine les en uitleg over wat we gingen doen. Toen gingen wij lopen langs de wei en toen waren we bij de sloot. We hadden hele grote visnetten en gingen daarmee beestjes vangen in de sloot. Binnen gingen we onderzoeken welke beestjes we hadden gevangen. Het waren kikkervisjes & libelle larven & familie van de schorpioen.
Door Magnus (groep 3) en Milou (groep 4). Woensdag 29 mei had de Larense Montessori School een geslaagde sportdag op de velden van de Larense Hockey vereniging. De kinderen hebben een tiental spellen gespeeld waaronder: knotshockey, slagbal, tienbal een hindernisrace en vortex gooien. We sloten af met wedstrijdjes touwtrekken tegen de leerkrachten.
Mede door de inzet van vele ouders én het mooi weer was het een erg geslaagde dag! Vandaag zijn de kinderen van de groepen 5/6 naar Amsterdam gegaan voor een voorstelling van De Nationale Opera. Vooraf hadden ze er er al een voorbereidende les over gehad. Eenmaal in de Stopera aangekomen, waren de kinderen erg onder de indruk van de grote zaal. En daarna van de prachtige voorstelling, inclusief de muziek van het orkest. Na afloop bespraken we in de klas wat de de kinderen was opgevallen. Dat varieerde van het mooie decor, de kinderen die meespeelden/zongen, de zaal met de bijzondere verlichting, het hondje op het toneel, enzovoort. Heel waardevol!
Het meidenteams van de groepen 3-4 en groep 6 hebben afgelopen vrijdag gevoetbald. Beide teams hebben een tweede prijs in de wacht gesleept. Knap hoor! De bekers zijn vanaf nu te bewonderen in de vitrinekast van onze Larense Montessorischool.
De jongens groep 4 zijn door naar de halve finale. De jongens van groep 3 hebben goed hun best gedaan en een erg leuke middag gehad! Morgen zijn de halve finales en spelen de meisjes van groep 3!
Groep 7/8 heeft dit jaar gewandeld voor water, we zamelden geld in om waterpompen in Malawi te kunnen plaatsen. We hebben een presentatie gezien van iemand van de Rotary Club die er voor wilt zorgen dat alle landen schoon en gezond water hebben. In de ochtend fietsten de 2 groepen naar de hockeyvelden voor uitleg en de start voor wandelen voor water, na de uitleg moesten we samen met heel veel andere scholen 6 kilometer lopen met 6 liter op je rug. Bij de hockeyvelden moesten we een kort maar krachtige warming-up doen en daarna vertrokken we. Naarmate je meer liep, hoe meer pijn ging doen aan je schouders. Dan was niet zo fijn. Bij de tussenstop bij de waterzuivering kregen we een rondleiding en een appel.
Met meerdere scholen uit Laren en omgeving hebben wij in totaal EUR 8.750,- opgehaald. Mooi resultaat! Wij hebben aan een paar kinderen gevraagd wat ze ervan vonden: Dirk: `Ik vond het wel leuk om te doen, omdat je weet dat andere kinderen in landen zoals Malawi dat elke dag moeten doen. Een paar kinderen hadden alleen een beetje vals gespeeld om heel weinig water mee te nemen, maar dat zijn gewoon mietjes. Toen we net door de poort heen waren gelopen, ging mijn tas kapot! Maar we kregen wel allemaal een stroopwafel met appelsap, dat was wel lekker.` Sophie:`Ik dacht eerst dat het heel zwaar zou worden, maar dat bleek uiteindelijk wel mee te vallen. Ik heb zelf wel een beetje water eruit gegooid(een halve fles), maar dat mocht ook wel.' |