Vandaag bezocht Sinterklaas de LMS om samen met de kinderen zijn verjaardag te vieren. Hij werd op het schoolplein verwelkomt door alle kinderen, leerkrachten en ouders. Anneke sprak eerst met de Sint. Daarna voerden de pieten met z'n allen de traditionele pietendans uit. Gedurende de ochtend kwamen alle groepen bij Sint langs. Hij sprak met ze en enkelen dansten of speelden toneel voor hem. De oudere kinderen hadden surprises en gedichten voor elkaar gemaakt. Het was een fijne ochtend. 's Middags waren de kinderen vrij zodat zij thuis op tijd het feest van Sint konden gaan vieren. Tussen de herfst- en de kerstvakantie krijgen de groepen 3 t/m 8 een negental Rots en Waterlessen op school. Deze lessen zijn erop gericht om de kinderen assertiever te maken, dat wil zeggen: ze leren steviger te staan en duidelijker hun grenzen aan te geven. De lessen worden tijdens een van de twee wekelijkse gymlessen in de grote gymzaal gegeven door de gymleerkracht zelf, die daarvoor bevoegd is. Dit jaar hebben we het thema 'Leesplezier' gekoppeld aan een goed doel: Stichting Schoolproject Ethiopie'. Voor de herfstvakantie hebben de kinderen daar geld voor ingezameld door boeken te schenken en te kopen op een boekenmarkt. Vandaag is daar een sponsorloop aan toegevoegd. Alle kinderen konden zich laten sponsoren bij het rennen van rondes op een parcours. Dat was niet tegen dovenmansoren gezegd! Kinderen verzamelden veel sponsoren en deden enthousiast aan de sponsorloop mee. Volgende week wordt de opbrengst bekend. We zijn benieuwd!
Voetnoot: Inmiddels is de opbrengst bekend: bijna 9.500 euro!!! Geweldig! Rond de kinderboekenweek hebben we op de LMS meerdere projecten gedaan die te maken hadden met het Schrift! In de prehistorie hadden de mensen nog geen letters maar ze lieten berichten na door te tekenen met krijt en houtskool. Bijvoorbeeld de beroemde grottekeningen met bizons, herten en jagers. Met groep 7 hebben wij grottekeningen nagemaakt. 5000 jaar geleden vonden de mensen letters uit. Eerst waren het nog hele kleine figuurtjes, de Egyptenaren hadden de Hiërogliefen. Dat was toch wel wat onhandig om te schrijven dus toen vonden ze letters uit, bijvoorbeeld het spijkerschrift. Met groep 5 en 6 maakten wij kleitabletjes die de Mesopotamiërs ook gebruikten om berichten te sturen over de oogst of de handel. In de tegenwoordige tijd kan iedereen lezen en schrijven. Op papier, op de computer, overal! Mensen vinden het altijd leuk om zichzelf belangrijk te maken door iets te schrijven. Het meest opvallend in de stad zijn graffiti tekeningen in bonte kleuren en mooie grote versierde letters. Die maakten we met groep 3, 4, 5 en zes. En dit: allemaal in vier weken tijd! Vrijdag werd op het plein een dode boom weggehaald. Dat ging met veel zaaggeluid gepaard. Een prima gelegenheid voor de kinderen om tijdens het werken te oefenen met ‘je niet laten afleiden’. Dat lukte prima! In de pauzes zagen de kinderen hoe de houthakkers te werk gingen. Met name de man die bovenin de boom de top eruit zaagde, oogstte veel bewondering.
Vandaag zijn we begonnen met het schoolbrede thema 'Leesplezier'. De aftrap vond plaats in de kuil. Daar vertelde Lian over het thema en vertelden kinderen over hun favoriete leesplekje. Ten slotte las Lian een verhaal over leesplezier voor uit het boek Mees Kees. De komende weken gaan we in groepsdoorbroken activiteiten met het thema aan de slag. Kom maar op met dat leesplezier!
Tot ons verdriet is vandaag Irene Jansen overleden, onze voormalige directeur. Irene leeft voort in onze herinneringen en ons hart. Zij was het boegbeeld van de LMS en werd door het personeel, de kinderen en het ouders erg gewaardeerd. Voor haar was het belangrijk om in contact te zijn met mensen en om vanuit die relatie samen te werken. Een mensen mens. Ze zette zich met hart en ziel in voor de kinderen, het personeel en het onderwijs. We wensen haar gezin, familie en dierbaren heel veel sterkte.
Vanaf woensdag 16 december tot maandag 18 januari zijn de basisscholen in Nederland gesloten. Via een nieuwbrief stelt de LMS ouders op de hoogte op welke wijze we de kinderen online gaan begeleiden bij het maken van hun schoolwerk.
Het onderwijs is verplaatst van de school naar de keukentafel. Voor iedereen is dat wennen; kinderen, ouders en leerkrachten. Leerkrachten werken hard om de kinderen in staat te stellen om verder te gaan met hun schoolwerk. Kinderen tonen eigenaarschap door hun werk serieus op te pakken. Ouders spelen natuurlijk ook een belangrijke rol bij het thuisonderwijs. We zijn onder de indruk van de wijze waarop het wordt opgepakt. Heel fijn; we danken de ouders en de kinderen daar voor!
Vorige week maandag hebben we een ontwerp gemaakt voor ons onderwijs op afstand. We konden dat direct uitvoeren waardoor de kinderen snel het onderwijs konden oppakken. De afgelopen dagen zijn we het ontwerp gaan fijn slijpen en hebben we steeds meer ervaring opgedaan met digitale toepassingen waarmee we voorheen niet/nauwelijks werkten, zoals Hangouts Meet, Classroom en instructiefilmpjes maken en delen. Het contact met de kinderen uit hogere groepen verloopt veelal middels een chatprogramma. We leren er veel van. En wellicht nemen we elementen uit onderwijs-op-afstand mee in ons onderwijs als de kinderen weer op school zijn. Zo kan de huidige situatie ook iets moois brengen. De regering heeft besloten dat alle scholen van 16 maart tot en met 6 april sluiten om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Op de LMS zullen we opvang bieden aan die kinderen, waarvan de ouders werken in de
zogenaamde vitale beroepen. Voor de lijst met vitale beroepen kunt u hier klikken. Gedurende de sluiting bieden leerkrachten opvang aan kinderen van genoemde ouders en verzorgen zij thuisonderwijs met behulp van digitale media. Middels extra nieuwsbrieven en/of deze site zullen ouders op de hoogte worden gehouden van de laatste ontwikkelingen. Nadat de kinderen uit de groep 1/2 vorige week een atelierles hebben gehad, startte deze week een nieuwe serie atelierlessen voor de kinderen uit de groepen 3 t/m 8. Vooraf kon ieder kind zelf aangeven voor welk atelier het een voorkeur had. Er was keuze genoeg: schminken, viool spelen, voetballen, koken, toneel, 3D tekenen, schaken, enzovoort. De atelier lessen zijn mogelijk door een financiële bijdrage van de SOM. Nadat één kleuterklas al eerder naar het Singer museum was geweest, zijn vandaag de andere twee groepen ook gegaan. Zij bezochten de expositie 'Spiegel van de ziel'. De medewerkers van het museum hadden een programma samengesteld dat heel goed aansloot bij de kinderen. De kleuters genoten ervan, mede omdat ze zelf ook bij verschillende schilderijen actief aan de slag gingen. Kunstenaar Hans van Deuren was in de groepen 3,4 om te vertellen over het kunstwerk wat in het hertenkamp van Laren komt te staan. Een onderdeel van het verhaal achter het kunstwerk is het verhaal van de Lange Heul, de reus die met een zak zand over de hei liep....
Eind mei komt er een onthulling van het kunstwerk in het Brinkhuis . Afgelopen vrijdag had de LMS een succesvolle afsluiting van het Bomassa project. In de ochtend liepen de kinderen een sponsorloop, de kleuters deden een rondje van 120 meter op het schoolplein en de groepen 3 t/m 8 renden heel enthousiast een blokje om de school van 300 meter. De spirit zat er goed in en er werden veel rondjes gelopen.
Daarna werd de gehele school omgetoverd tot een markt: er waren kraampjes met zelfgemaakte hapjes en drankjes, er werden gedoneerde kinderboeken verkocht en de kunststukjes die door de kinderen gemaakt waren tijdens de atelierlessen werden te koop aangeboden. Voor ieder zat er wel wat bij. De opbrengsten gaan in zijn geheel naar Bomassa (een dorp in Afrika met banden met de LMS) waar er ondermeer schoolspullen van worden gekocht. Om hoeveel geld het gaat wordt nog bekend gemaakt... Onlangs was er weer maandtheater voor de onderbouw. Het was een gezellige boel met natuurlijk veel liedjes en toneelspel. Hier enkele foto's....
Vanavond zijn alle kinderen van de Larense Montessorischool op school gekomen voor het kerstdiner. Alle kinderen zagen er prachtig uit; glitterjurken, colbertjasjes, kersttruien, vlinderdasjes, glittergel en in de hogere klassen hoge hakken en af en toe ook wat make-up. De kinderen brachten veel lekkere gerechten mee. Tijdens het kerstdiner traden kinderen op, werd er gezongen en gedanst, luisterden de kinderen naar verhalen, enzovoort. Veel ouders kozen er voor om ook op school te blijven, op het schoolplein weliswaar. Daar verzorgden de 'Vrienden van de LMS' een gezellig samenzijn. Vandaag was het zo ver; 5 december en Sinterklaas bracht ook een bezoek aan de Larense Montessorischool. Hij had meer dan dertig pieten meegenomen! Na een vrolijk ontvangst en de traditionele pietendans startte de goedheiligman alle groepen. Kinderen hadden dansjes en liedjes voorbereid en menigeen maakte van de gelegenheid gebruik om Sint een tekening te geven of hem een vraag te stellen. Het was een groot feest! De afgelopen week zijn op verschillende dagen de drie groepen 1/2 naar Kasteel Groeneveld geweest. De kinderen kregen daar activiteiten in een circuitvorm aangeboden. Het thema was 'Fabeltjeskrant' De kleuters hadden in de klas al verschillende malen naar de uitzendingen gekeken. Bij Groeneveld was het daarom een feest der herkenning. Zij konden er zelfs met meneer De Uil knuffelen! Dank aan alle ouders die de kinderen tijdens dit uitstapje hebben begeleid! De afgelopen weken hebben de kinderen op de Larense Montessorischool weer deelgenomen aan Atelierlessen. Vooraf kon ieder kind zijn/haar eigen voorkeur aangeven. Er was volop keuze, zoals schminken, schaken, voetbal, yoga, glas schilderen, handwerken, glitterbal maken, toneel, gipsen, fotograferen, judo, koken en 3D tekenen. De kinderen genoten met volle teugen. De foto's getuigen daarvan. Een deel van de lessen werd gegeven door externe professionals. Dit was mogelijk door een bijdrage van de SOM (Stichting Ouderbijdrage Montessori). Na het welles-nietes gekonkel van de bonden, besloten wij, de LMS, gewoon open te gaan. De meeste collega's onderschrijven wel degelijk de eisen van de bonden, maar de manier waarop het in het weekend van 2,3 november ging, genoot zeker geen schoonheidsprijs. Dus: we waren open, maar we lieten wel van ons horen:
De afgelopen weken hadden we op de Larense Montessorischool een project waaraan alle groepen deelnamen. Het thema was verkeer. In alle groepen is er aandacht aan besteed, bijvoorbeeld door lessen over de geschiedenis van het vervoer, vervoersmogelijkheden, het milieu en vervoer in de toekomst. Bij die lessen hebben de kinderen ook veel verwerkingen gemaakt. Vanochtend konden ouders naar alle resultaten komen kijken. Zij werden rondgeleid door hun eigen kind. De opkomst was geweldig.
Vandaag hebben de kinderen uit de onderbouw in het kader van de kinderboekenweek en het bijpassende project een interactieve theatervoorstelling gezien over vervoer. Aan de hand van de ideeën van de kinderen speelden de theatergroep een toneelstuk. Ook bij het toneelspelen werden kinderen betrokken. De kinderen deden fantastisch mee en genoten met volle teugen.
In het kader van de kinderboekenweek is groep 7-8 bezig geweest met het pitchen van een boek. Dit sloeg echt aan! De kinderen waren heel enthousiast en gemotiveerd om hun gelezen boek zo goed mogelijk over de bühne te krijgen.
Kampbrief van een leerling aan een andere leerling...
Op dinsdagavond moest ik al mijn spullen bij elkaar zoeken en in de koffer proppen. Bij mij is het altijd zo dat er overal in het huis dingen van mij liggen, maar als ik dan iets nodig heb is het nergens te vinden. Nou dat was nu weer zo ik zocht de hele tijd naar een trui die ik van mijn moeder perse mee moest nemen. Laat in de avond kwam mijn vader thuis, ik was nog wakker om alles in te pakken zoals ik al zei. Ik vroeg mijn vader om het luchtbed en de slaapzak te pakken, en omdat hij wist dat een van de twee luchtbedden van ons lek was hadden we ze allebei opgeblazen om de volgende morgen te kijken welke plat was. Nou de volgenden morgen stopte ik dus het luchtbed dat nog goed was in mijn tas. Mijn vader had speciaal voor de lunch een omelet gebakken (ik hou van omelet) en voor tien uurtje kreeg ik een cupcake mee die ik zelf had gebakken. Toen ging ik naar school om 8:15 uur omdat mijn zusje wel gewoon om 8:30 uur in de klas moest zijn en wij om 9:00 uur. Mijn vader wenste mij een leuk kamp en ging weg. wij stapten allemaal op de fiets en alle klassen kwamen ons uitzwaaien. Nu was ons kamp echt begonnen! Toen we aankwamen gingen we metteen allemaal naar binnen om een leuke plek te zoeken om te slapen. Uiteindelijk sliep ik op de kamer met: Linde, Lisa, Frederique, Gwen, Tessa, Dominique, andere Dominique, Keetie, Evelien, Nienke en Ik. Allemaal groep 8, van al deze kinderen was Nienke mijn beste vriendin. Dat komt denk ik door turnen en onze ouders kennen elkaar goed van vroeger. Nadat we allemaal onze spullen hadden klaargemaakt gingen we naar buiten om te spelen. Nienke en ik gingen het bos verkennen en we hadden al snel een plekje gevonden voor ons daar hebben we een paar dingen veranderd en toen was het een top hut! Die avond gingen we om het kampvuur zitten en juf Kim ging een spookverhaal vertellen, ik hou heel erg van spookverhalen en dit verhaal was echt superleuk. We hebben toen ook nog levend stratego gespeelt, ik vind dat echt superleuk. De volgende morgen gingen de juffen vlechten maken in ons haar, we moesten bij het ontbijt ons eten klaar maken want we gingen middageten in de dierentuin. In de dierentuin kregen we een speurtocht en ik ging met Nienke samen de speurtocht zien, omdat iedereen dezelfde speurtocht had en we op hetzelfde moment begonnen liepen we eigenlijk met de halve klas. Ik vond zelf de apen het leukst ik vind het zo cool hoe ze van tak naar tak springen en hoe ze bewegen. I love monkey´s! Die avond hadden we bonte avond en ik was best nerveus want ik moest een optreden doen. Samen met Olivia en Nienke hadden wij de naam NPO 3 (Nienke, Paulien en Olivia en we zijn dus met zijn drie snappie?). Wij waren als vierde van de vijf en toen we op moesten was ik bang dat alles mis ging. Gelukkig had ik al eerder aan juf Kim gevraagd of we op het zand mochten in plaats van op de stenen, anders had ik echt niet gedurft. Toen we begonnen was alle spanning weg het ging allemaal hoe we het geoefend hadden. Toen we klaar waren was er een groot applaus. Na de bonte avond gingen we het dierengeluidenspel spelen, dat was een beetje saai. ons groepje mocht als eerste weg en dus hadden wij ook als eerste een dier gevonden want meteen toen we gingen lopen werden we nat gemaakt we keken omhoog en daar in de boom zat de vader van Sebastiaan. Hij zette een krul bij het woord spugende lama en zo gingen we door, de rest zat gewoon in een hut of achter een struik. Toen we klaar waren gingen we terug naar de kuil en daar kwam iedereen bij elkaar. Juf Kim vertelde nog een horrorverhaal voor de kinderen die dat wilden, en ik bleef dus ook in de kuil zitten want ik hou van horrorverhalen. Dit verhaal vond ik eigenlijk super saai, het was eigenlijk gewoon een normaal verhaal. En toen ging ik weer naar bed. De volgende ochtend gingen we weg. Zo was het kamp dus voor mij, heel erg leuk! |