De afgelopen twee weken zijn er vrijwilligers langsgekomen om over de klimaten en de gevolgen van de de opwarming van de aarde te vertellen. Hieruit bleek dat de gevolgen ernstig zijn en er jaarlijk steeds meer dieren bedreigd worden. Wij wilden met de school graag iets doneren om dit zo snel mogelijk te stoppen. Op 15 Maart werd er een sponsorloop georganiseerd voor het goede doel WNF. Elke klas heeft zijn best gedaan om zoveel mogelijk sponsors te verzamelen en geld te doneren. Het bedrag wordt binnenkort bekend gemaakt Wat vonden wij er van? ‘Ik vond het een leuk onderwerp om geld voor in te zamelen en ik heb er ook veel van geleerd’ zegt Mint van de klas van Leonie en Kim ‘Ik vond het een mooi doel om naartoe te werken en ik vond het ook leuk bedacht een sponsorloop! Zegt Dora van de klas van Leonie. We hebben met plezier dit voor het goede doel gedaan en we hopen dat WNF nog veel natuur en dieren kan redden. Geschreven door: Mint, Dora en Liselotte gr.8 Onderstaand stuk geschreven door Eva en Vivian gr.8 Als eerst kregen we een gastles van iemand van het WNF. Na de gastles kregen we een formulier om sponsors te zoeken. Daarna had de juf ons de nieuwe methode laten zien: Naut-Meander-Brandaan. Met die methode hebben we vier lessen gedaan en daarna hebben we een toets. We hadden een week om sponsors te zoeken. Je kon maximaal 10 sponsors. Groep ⅚ heeft ook sponsors gezocht. Op donderdag 15 maart. Groep ½ en ¾ heeft ook gelopen voor de sponsorloop en ze moesten ook sponsors zoeken. We kregen allemaal een stempelkaart en daar moesten we een stempel op laten zetten als we een rondje had gerend. We gingen een kwartier lopen en dan moest je zoveel mogelijk rondjes lopen. Nadat je de rondjes had gelopen, moest je het geld gaan ophalen bij de mensen. We zijn nu bezig met een onderzoek over het klimaat.
Hieronder het wedstrijdschema van schoolvoetbal:
M: staat voor meisjes J: staat voor jongens D: is groep 7/8 E: is groep 5 /6 F: is groep 3/4 Een eventueel nummer achter de letter staat voor eerste team of tweede team. Eerste team is altijd de hogere groep. Dus JE1 zijn de jongens van groep 6 en JE2 zijn de jongens van groep 5. Als er binnen een groep geen twee teams zijn wordt het team altijd aangeduid met 1. Dus bij meisjes van groep 3/4 is er maar één team. Dit is samengesteld uit groep 3 en 4. De aanduiding is hier MF1. Speeldata: Woensdag 14 maart: JD1 Vrijdag 16 maart: JF2 en JF1 Woensdag 21 maart: JE1 en JE2 Vrijdag 23 maart: MD1 Woensdag 28 maart: ME1, ME2 en MF1 Er wordt gespeeld op het complex van voetbalvereniging BVV 31 aan de Schapendrift in Blaricum. De eventuele halve finales vinden plaats op vrijdag 6 april. Bij winst in de halve finales gaat het team door naar de grote finale Gooi Noord op woensdag 18 april. Dit jaar hebben wij gekozen voor het ‘Wereld Natuur Fonds’ (WNF), dat zich inzet voor het behoud, herstel en bescherming van de natuur in Nederland en de wereld. De aftrap van het project was op dinsdag 6 maart. Een gastdocent van het WNF heeft in alle klassen het onderwerp ingeleid. In alle bouwen wordt aan een andere onderwerp gewerkt. Het project raakt aan verschillende onderdelen van onze visie: we zijn met elkaar verantwoordelijk voor onze omgeving, we bieden kinderen ruimte om zich verder te ontwikkelen in hun talenten en stimuleren hen om het onbekende te gaan onderzoeken. Donderdag 22 februari j.l. hebben beide groepen 5 / 6 een bezoek gebracht aan het vernieuwde Singer museum. We kregen eerst een rondleiding door het museum, waarbij we enkele schilderijen hebben bekeken. We moesten benoemen welke kleuren ons het meest opvielen, of welk gevoel het opriep. Ook kregen we bij een schilderij van een bos, de geur van het bos te ruiken d.m.v. geurstaafjes en bij een ander schilderij kreeg één van ons dezelfde kleding aan als de persoon op het schilderij.
Het tweede gedeelte van de rondleiding ging door het theater. We mochten op de eerste rij zitten en hebben zelfs nog even op het podium gestaan. Vandaag was er een maandtheater door de bovenbouw. Veel kinderen wilden het toneel op en hadden dansjes, een lied en proefjes voorbereid. Het resultaat? Een leuke show met een dankbaar publiek! In de nieuwe visie van onze Montessorischool staat beschreven dat we het belangrijk vinden dat we kinderen bewust willen maken van hun eigen talenten en dat ze de kans krijgen zich hierin te ontwikkelen. In het kader hiervan zijn we een week geleden gestart met 'Het atelier'. Alle kinderen uit de groepen 3 t/m 8 hebben zich kunnen inschrijven voor een workshop die hen interessant leek. Vragen die centraal stonden bij het maken van een keuze waren: Waar ben ik goed in? Waar zou ik me in willen ontwikkelen? Waar ben ik nieuwsgierig naar? Met behulp van een bijdrage van de SOM (Stichting Ouderbijdragen LMS) hebben wij, naast de workshops die door de leerkrachten worden verzorgd, een aantal externe deskundigen in kunnen huren. Workshops die worden aangeboden zijn: fotografie, moderne dans, hip hop, yoga, programmeren, breien, koken, Frans, digitaal prentenboek maken, gipsen, hout bewerken en latin dance. Kortom, voor ieder kind wat wils! De aankomende twee weken gaan ze nog tweemaal aan de slag met hun gekozen atelierles. In de kleuterbouw stond de afgelopen weken het thema Verkeer centraal. Vrijdag is de zus van juf Maartje op bezoek geweest met haar blinde geleide hond. Want hoe neem je eigenlijk deel aan het verkeer als je niets kunt zien?
We begonnen de dag met lezen en toen liepen we met z'n allen naar het Singer. Toen we daar aankwamen was het echt super mooi. Alles was namelijk verbouwd. We liepen naar binnen we hingen onze jassen op. We gingen als eerste naar de theaterzaal, daar stonden wel 425 stoelen! Dat was erg bijzonder, het was een hele mooie bijzondere moderne zaal. Na de zaal liepen we weer verder naar boven. We gingen naar buiten en stonden op het dakterras. Het was echt heel indrukwekkend, daar stonden twee hele mooie beeldjes, eigenlijk leek het alsof ze workouts aan het doen waren. Dat vonden we wel grappig. We liepen naar beneden naar het museum. We gingen door een hele grote deur door we kwamen in allemaal in zalen met verschillende soorten kleuren in de eerste zaal zagen we vooral schilderijen van Fransmannen (bijvoorbeeld: Burnett). Die waren een beetje gek want er zaten gekke kleuren in verwerkt. In de tweede zaal zagen we Vincent van Gogh. De mevrouw vertelde dat onder dat schilderij een zelfportret van Vincent van Gogh zat. Wie wilde er in die tijd nou een zelfportret van Vincent?! Dus hij schilderde er gewoon overheen. Dat zelfportret hebben ze gevonden door de mri scan. In de derde zaal was het erg grijs, daar hingen veel schetsen van Vincent en Picasso. Dat was dan ook weer de laatste zaal. Jammer.
Onze meningen: Anouk groep 8: Ik vond het erg leuk, al heb ik niet echt iets met kunst. Het was zo interessant. Zo veel verschillende kunsten van schilderijen. Het had allemaal iets unieks. Mazarine groep 8: Ik heb eigenlijk helemaal niks met kunst, maar toen ik luisterde hoe die mevrouw vertelde, vond ik het echt super interessant. Ik vond ook dat er ook super mooie beelden stonden. Het was een super toffe dag. Op 11 januari kwam er iemand met een handicap/ beperking. Dat was John. Hij vertelde ons een verhaal over zijn beperking en liet ons filmpjes zien van de paralympics. We hoorden een nummer waar ze in zongen over dat je alles kan met een beperking als je er zelf maar in gelooft. John vertelde op een grappige manier. Op het einde van zijn verhaal liet hij ons aan zijn benen voelen. Iedereen dacht dat hij een prothese had, maar toen we voelden was het een normaal been. Heel langzaam trok hij zijn broekspijpen omhoog. We waren er met zijn alle ingetrapt. John had een dwarslaesie. Dus hij voelde helemaal niks toen wij voelden aan zijn been. Hij vertelde over zijn ongeluk. Een auto-ongeluk. Hij vertelde dat ping-pongen eerst niet lukte, maar nu staat hij op zijn eigen benen. Hij vertelde ook hoe zijn douche werkte, want ook aan zijn handen voelde hij niks. Hij kon dus niet voelen hoe warm of koud het water was. Hij had lichten in zijn douche. Rood was kokend heet en blauw was ijs koud. Daartussen zaten nog meer kleuren. En zo had hij nog veel meer snufjes.
Toen gingen we naar gym. Daar gingen we rolstoel basketbal spelen. Hij had 11 rolstoelen met zich mee en zijn eigen. Eerst vertelde hij hoe je moest rollen en dat was nog best moeilijk. Je moest met je borst naar voren en je handen aan de hoepel. Eerst was het vrij rollen. Heen en weer en draaien. Toen gingen we estafette doen. Sommige kinderen hadden het goed door en gingen als een speer. Toen iedereen dat een paar keer gedaan had gingen we een ander soort estafette doen. Als John ‘af’ zei, mocht je gaan, maar als hij stop zei en in zijn handen klapte moest je uit je rolstoel op de grond vallen. Je rolstoel rolde weg en daar moest je achteraan, maar je benen mocht je niet gebruiken. Als je dan weer in je rolstoel zat moest je weer door en terug. Toen gingen we nog een andere estafette doen. We moesten met twee rolstoelen achter elkaar staan en moest de voorste snel met de ander achter zich aan naar de overkant. De voorste tikt dan de muur aan en de achterste draait om en wordt dan de voorste met de achterste achter zich aan moet je weer terug. Toen legde John de regels van rolstoelbasketbal uit. Je mocht twee keer de hoepel aanraken en je mocht de bal op je schoot houden, maar de tegenstander mocht de bal niet van je schoot pakken. Het ging heel erg goed. Er werd vaak gescoord. In een wedstrijd is er wel 3 keer gescoord. Ook juf Lian deed goed mee. John had mensen van de rabobank meegenomen. De rabobank wou wel weten wat ze sponsoren. Voor we naar de gymzaal gingen hadden we papieren handen versierd voor John. Op iedere hand stond hoe mooi iedereen het verhaal van John vond. Toen we weer terug waren vond iedereen de les super leuk. Iedereen wou nog een keer rolstoelbasketballen. Het was een geslaagde les. Wat zagen alle klaslokalen er weer mooi uit dit jaar. In elke klas zijn heerlijke eigen gemaakte hapjes geserveerd en is door de kinderen ontzettend genoten. Je mag zelf het theaterdecor van je dromen schilderen en dat fotografeer je dan. Daarna zet je jezelf voor een green screen en fotografeer je jezelf. Daarna word je in Photoshop in je eigen droomdecor gezet!
We kwamen in New York, in het Oerwoud en de woestijn en overal... Je kunt de link naar álle foto's vinden op https://myalbum.com/album/2E6alWtTVp3u , Daar kun je je eigen foto downloaden en laten afdrukken bij een fotoservice. Daarna moet je hem inlijsten en dan hangt ie voor jaren in je eigen huis! Elk jaar gaan we met de kinderen naar de schaatsbaan op 'De Brink'. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de SOM (Stichting Ouderbijdragen LMS). Hieronder kunt u genieten van de ijspret. Vandaag zijn de groepen 5/6 in de Stopera naar de balletvoorstelling 'Sleeping Beauty' geweest. In de dagen vooraf zijn de kinderen met allerlei facetten van het ballet (verhaal, muziek, mime, ballet, enz.) bezig geweest en hebben ze een dansles van een balletdocent gekregen. Goed voorbereid reisden we vandaag per bus naar Amsterdam. Toen het doek opende waren veel kinderen direct onder de indruk van het decor, de dansers en de muziek. Prachtig! Wat een geweldige manier voor de kinderen om in aanraking te komen met een kunstvorm die ze nog niet kenden! En wat een enthousiasme van de kinderen bij deze kennismaking!
Op onze Larense Montessori vieren wij het lichtjesfeest. De kleuters gaan in witgekleurde kleding met lampjes alle lokalen af. 13, december ja
Brengt ons, Lucia Feest van het licht begint Voor ieder mens en kind Diep in de winternacht Fonk'len de sterren zacht Santa Lucia, Santa Lucia Afgelopen maandag hebben de kids van de groepen 5/6 heuse etiquetteles gehad! De typetjes ‘Erudita Etiquette’ en ‘Penny Polite’ gingen samen met de kinderen op zoek naar wat nou goede manieren zijn en waarom dat belangrijk is. Hoe gedraag je je op school, thuis, op straat, op het voetbalveld en in een restaurant? Door zelf actief mee te doen, en met een liedje, een versje en humor ervaren de kinderen hoe het wel of niet hoort.
Onder leiding van Lilian Woltering (ouder LMS) en Magali de Frémery (ex-ouder LMS) van “De Etiquetteslinger” hebben de kinderen van de groepen 5-6 zich die middag vooral bezig gehouden met verschillende aspecten rondom de vraag ‘hoe gedraag je je aan het kerstdiner?’ Het was zeer leerzaam en vooral heel gezellig! Dat belooft wat voor het kerstdiner in de klassen a.s. woensdag… Wat was het fijn dat Sint ook dit jaar weer zijn verjaardag op de LMS kwam vieren. Wat zijn de kinderen verwend. Dank u Sinterklaasje! De kinderen van onze Montessorischool zijn met Koos momenteel druk bezig met het schilderen van een eigen decor. Uiteindelijk wordt een foto genomen voor het green screen en staan de kinderen dus in hun eigen decor! Hoe zal dat eruit gaan zien? Spannend!
De kinderen vonden hun klas vqnochtend anders terug dan normaal.. De rommelpieten waren langs geweest! Gelukkig waren alle klassen snel weer opgeruimd en konden de kinderen hun schoenkadootje uitpakken.
In November komen zij aan, de Sint en zijn kompaan Om de kinderen te plezieren Door op de LMS zijn verjaardag te vieren Vijf december is die dag van feesten. Maar op woensdag 22 november waren de meesten Al helemaal in de feeststemming En knutselden zonder remming Met Zoutdeeg en papier. De kids hadden veel plezier Bij toneel en pietendans Bij potjes en een Bingokans Met spikkels en glazuur Zo vergleed er menig uur. Van groot tot klein Van een enkele traan tot superfijn: Het was weer feest om bij de Sint Doe dag te zijn!! Nog een nabrander van de kinderboekenweek: kinderen van groep 5/6 mochten onderzoeken welke dieren ze echt heel eng vinden en daar over vertellen. Welk dier is het? Waarom is het zo eng? Een aantal kinderen heeft de bevindingen in een filmpje vastgelegd. Houdt u wel van een beetje griezelen? Dan is het filmpje echt wat voor u! Ook de groepen 3/4 van onze Montessorischool zijn naar het Concertgebouw in Amsterdam geweest. Samen met een workshopdocent hebben de kinderen de opera Rusalka van Dvořák, dat gebaseerd is op het sprookje ‘De kleine zeemeermin’ van Andersen, nagespeeld. Het is volle maan. Bij het meer dansen alle waternimfen behalve Rusalka. Zij zit treurend aan de kant omdat ze smoorverliefd is op een knappe prins. Misschien kan de heks Jezibaba helpen? Deze gemene heks tovert Rusalka om in een mooi meisje, maar neemt haar stem af en spreekt een vloek uit. Zal het Rusalka toch lukken haar prins te veroveren? Alle aspecten van opera zijn aan bod gekomen: acteren, zingen, regisseren en presenteren. De leerlingen hebben de stervende prins uitgebeeld en een prachtig Maanlied gezonden. Ook is er gedanst als waternimfen en hebben zij hun lichaam als percussie-instrument gebruikt. Een zeer bijzondere ochtend! Vader wil de bladeren wegharken. Als hij even weggaat, omdat hij geen zin meer heeft, vraagt hij of Jip en Janneke het af willen maken. Jip en Janneke en Takkie spelen in de berg bladeren. Ze maken er een puinhoop van. Maar ze vlechten ook een mooi kransje van bladeren. Dat vindt papa heel mooi en daarom krijgen ze toch warme chocolademelk. Mét slagroom!
|